Je vak, achtergrond en hobby combineren. Wie wil dat nu niet? Ik, boerendochter en marketing communicatie adviseur, ondersteunde een groep akkerbouwers uit de Hoeksche Waard bij de introductie van een streekaardappel. Die streekaardappel, de Hoeksche Rooie, is als merkt in de markt gezet. Geen aardappel van een anonieme teler die in de zak ‘iets kruimig’ bij de supermarkt verdwijnt. Nee, we geven de aardappel én de telers ‘smoel’. Hoe dat gedaan is:

  • Positionering aardappel: op basis van veel sessies met elkaar, een food trendwatcher, collega’s uit de landbouwsector, smaakonderzoekers en chefkoks zijn we tot de juiste positionering gekomen.
  • Marketingplan: ik heb een marketingplan geschreven om de aardappel op de juiste manier in de markt te kunnen zetten.
  • Ontwikkeling naam: vele namen zijn de revue gepasseerd. Uiteindelijk is het Hoeksche Rooie geworden, verwijzend naar de streek (die voor de unieke smaak zorgt) en de kleur van de schil.
  • Huisstijl ontwikkeling: bij zo’n mooi product hoort natuurlijk ook een mooie huisstijl. Daarvoor heb ik een pitch uitgeschreven, die werd gewonnen door Trend reclame & advies.
  • Website: lijkt voor de hand liggend, maar in de AGF branche is een website niet zo gebruikelijk voor een teler of product. Ik heb de site ontwikkeld en deed het content management van de website.
  • Social Media: via Facebook en Twitter blijft iedereen op de hoogte. Ik heb de kanalen ingericht en praatte namens @detelers met consumenten en geïnteresseerden.
  • PR: vanuit (vak)bladen en kranten is er veel belangstelling voor de nieuwe marktbenadering. Ik schreef en redigeerde artikelen voor deze uitgaven.
  • Beurzen en markten: op diverse beurzen en markten is de Hoeksche Rooie gepromoot en verkocht.