Roompot logoEen nieuwe huisstijl ontwikkelen en implementeren, dat had ik vaker gedaan. Maar dit was next level! Stel je voor 30+ Roompot parken, zo’n 20 partner parken en dan op elk bord, elk kaartje, ieder voertuig en alle online uitingen een logo. Een oud logo wel te verstaan. En die moesten vervangen worden toen Roompot in de zomer van 2020 een nieuwe huisstijl introduceerde.

Projectmanager

Samen met collega’s van verschillende afdelingen, de ontwerper van de huisstijl, leveranciers én de mensen op de parken mocht ik er als projectmanager voor zorgen dat er per 1 april 2021 geen oud logo meer te zien zou zijn. Zowel online als offline. Een flinke kluif.

Toen ik in september begon bij Roompot was er online al een flinke stap gemaakt, maar op de parken moest alles nog aangepast worden. En wat te denken van een magazijn vol artikelen met het oude logo. De inventarisatie van items in de oude huisstijl bleek niet volledig waardoor er gedurende het project uitingen bij bleven komen. Iets dat de planning niet ten goed kwam.

Nieuwe huisstijl vs rebranding

De nieuwe huisstijl stond niet op zichzelf. Het was onderdeel van de complete rebranding van het merk Roompot. Continue maakten we de afweging tussen het simpelweg vervangen van het logo of ook direct een verbeterslag maken. Dat hing o.a. af van de benodigde investering en de impact. Op een kaartje met weinig impact kon het logo vervangen worden, maar voor het wagenpark en bewegwijzering gold dat niet. Alle parken kregen compleet nieuwe bewegwijzering, incl. speciaal voor Roompot ontworpen iconen, wat de klantbeleving verbeterde. VIM Group, specialist in rebranding trajecten, heeft in de laatste fase geholpen om dit allemaal voor elkaar te krijgen.

Enorm leerzaam

Gedurende een half jaar hebben we keihard gewerkt aan dit project. Ik heb enorm veel geleerd van dit traject. Inhoudelijk over projectmanagement, over mensen aansturen én over mezelf en mijn eigen grenzen. Iets wat ik elke dag weer meeneem in nieuwe opdrachten.