Logo ABGAls je iets nog nooit gedaan hebt, mag je er ook niet over oordelen. Met die intentie begon ik bij ABG Gemeenten. Stiekem had ik natuurlijk wel een oordeel. Een ambtelijke organisatie? Dat is niets voor mij! Maar ik was ook nieuwsgierig. Wat speelt er allemaal in gemeenteland, hoe gaat dat in zijn werk en wat kan ik daar als communicatieadviseur aan bijdragen?

Intranet ontwikkeling

Mijn opdracht bestond in de eerste plaats uit het vernieuwen van het intranet. Ik heb immers veel ervaring in website ontwikkeling. Aangezien de leverancier het oude intranet niet meer ondersteunde moest er een nieuwe versie geïmplementeerd worden. Het werd niet alleen een nieuwe versie, maar een compleet nieuw intranet. De structuur en content hebben we compleet op de schop gegooid. Met collega’s van verschillende afdelingen hebben we gekeken welke informatie collega’s nu echt nodig hebben in hun dagelijks werk. Aangezien ABG, al voor mijn komst, had gekozen voor een standaard pakket moesten we soms creatief zijn om onze wensen te matchen met de mogelijkheden (en beperkingen) van het systeem. Nieuw was een koppeling met AFAS om alle medewerkers te tonen op het intranet. Het smoelenboek is en blijft immers het meest gebruikte onderdeel van een intranet.

Intern communicatieadvies

Niet alleen de koppeling tussen het intranet en AFAS was nieuw. AFAS zelf was ook nieuw voor ABG en werd gelijktijdig geïmplementeerd. Dit was een van de interne projecten waarbij ik het projectteam adviseerde over de in te zette communicatie. Een ander ‘project’ was het nieuwe bedrijfsplan van ABG. Ik schreef een communicatieplan voor directie en management en adviseerde hen daarmee over hoe medewerkers te bereiken en betrekken bij de plannen voor de toekomst van de organisatie. Ook adviseerde ik de directie over o.a. de interne communicatie rondom Corona (maatregelen) en schreef ik nieuwsberichten hierover voor het intranet.

Employer branding

Op basis van mijn ervaring als communicatieadviseur bij o.a. Deloitte én mijn interesse raakte ik betrokken bij het project arbeidsmarketing. Ik adviseerde P&O bij de ontwikkeling van de Werken bij website, de inzet van de door Goals bedachte EVP (employer value proposition) en de vertaling daarvan naar de interne organisatie.

 

ABG is de ambtelijke organisatie voor de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen. Een relatief jonge organisatie, volop in ontwikkeling en op communicatievlak nog veel te winnen. Ik werkte voor ABG via Zwijg Communicatie, hét communicatiebureau voor gemeenten.